Externe professionals

’t Lieveheersbeestje maakt buiten haar uitgebreide dagelijkse aanbod, spel en creatieve ontwikkeling, ook graag gebruik van externe professionals. Zo werken wij, voor onze muziek en cultuurlessen, bijvoorbeeld met MEMO.

MEMO verzorgt interactieve voorstellingen voor kinderen en biedt hiermee cultuureducatie aan de allerkleinsten. Spelen, luisteren, ervaren en leren gaan hierbij hand in hand. Elke twee weken komt er een muzikant, danser of acteur. Ieder met aan ander talent of muziekinstrument. Er is ruimte om echt kennis te maken met de artiest en het instrument. Op deze manier beleven kinderen cultuur van heel dichtbij! Aan het einde van de dag krijgen de kinderen een sticker mee naar huis. Hierop staat een link waar ouder en kind de verkorte voorstelling van de artiest kunnen zien. Ook zijn er leuke online activiteiten die je samen met je kind kunt doen.

Waarom MEMO

Eenheid in veelheid: De artiesten van MEMO komen van over de hele wereld en zo ook hun muziek. Met MEMO ervaren kinderen rijkheid en diversiteit van de wereld.

Cultuureducatie draagt bij aan taalontwikkeling, sociale ontwikkeling en emotionele ontwikkeling van kinderen en onze kinderen vinden het vooral ontzettend leuk!

Cultuureducatie;

  • stimuleert de cognitieve vaardigheden: Door te luisteren leren kinderen geluiden te ordenen op hun eigenschappen (hard-zacht, snel-langzaam, lang-kort) Ze leren sfeer, een activiteit of emotie aan het geluid te koppelen. Door mee te zingen (of dieren na te bootsen) verkennen kinderen de mogelijkheden van hun eigen stem.
  • stimuleert de sociale vaardigheden: Kinderen leren van elkaar, ze imiteren, betrekken en stimuleren elkaar. Het gebeurt niet zelden dat kinderen elkaar omhelzen, vastpakken of samen gaan dansen. Dit is al tijdens de les maar ook als de artiest al lang weg is zien we het prettige wij-gevoel nog blijven hangen.
  • stimuleert de motorische vaardigheden: Door mee te bewegen, klappen, dansen, of te vliegen als een vogel ontwikkelen de kinderen hun motoriek en gebruiken ze hun fantasie.
  • stimuleert de expressieve vaardigheden: Muziek roept emoties op. Kinderen zijn in het begin eerst nog afgeleid door de komst van de vreemdeling en zijn of haar soms grote koffer. Maar tijdens de voorstelling of les leren de kinderen hun aanvankelijke reserve of angst al snel te overwinnen. Kinderen leren dat zij door mee te dansen en klappen uiting kunnen geven aan gevoelens. Ze leren genieten.