Taalontwikkeling

De taalvaardigheid van jonge kleuters hangt nauw samen met het gemak waarmee ze later kunnen lezen en spellen. Kinderen zijn daarom gebaat bij een goede taalontwikkeling. ’t Lieveheersbeestje stimuleert de taalontwikkeling door te zorgen voor een rijke taalomgeving. We lezen veel voor, praten met de kinderen en luisteren naar wat het kind te zeggen heeft.

Kinderen vinden het spelen met taal vaak erg leuk daarom is het makkelijk om spelenderwijs de taalvaardigheid te stimuleren. Onze pedagogische medewerkers stimuleren de woordenschat door gedurende de dag veel te benoemen. Ze zingen met de kinderen, praten tegen hen, maar geven ze ook de gelegenheid om de dingen zelf te ontdekken en om zichzelf te zijn. ‘Kunnen jullie nog nieuwe woorden ontdekken op weg naar de dierentuin’ (stoplicht, zebrapad, stoep, fiets, tram)

We leren het kind goed luisteren en geven het spelenderwijs allerlei kleine opdrachten en bouwen deze opdrachten steeds wat verder uit. Bijvoorbeeld: ‘Loop naar de kapstok, pak je muts en leg deze op de stoel.’ Vervolgens: ‘Loop naar de kapstok en pak je muts, pak een rood blokje, leg de muts op de stoel en klap 2 keer in je handen’… Kinderen vinden dit spelletje erg leuk en leren zo ook door elkaar na te doen.

’t Lieveheersbeestje maakt regelmatig uitstapjes naar de bibliotheek, waar de kinderen een boekje kunnen uitkiezen en gezamenlijk worden voorgelezen. Ook rijmen we volop. Als kinderen het door hebben, vinden ze het vaak prachtig om met het rijmen te experimenteren. (jas, tas, matras, gewas)

Om de taalontwikkeling te stimuleren biedt ‘t Lieveheersbeestje een uitgebreid en gevarieerd taalaanbod dat aansluit bij de ontwikkelingsfase van elk kind. De spontane taalontwikkeling bij baby’s stimuleren we door voor ze te zingen, tegen ze te praten en met geluiden imitatie- en kiekeboe spelletjes te doen. Bij dreumesen en peuters is de taalstimulering meer gericht aan de hand van thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van het kind. Een voorbeeld van zo’n thema is ‘eet smakelijk’. (bord, appel, beker, winkel) Door woorden spelenderwijs te gebruiken en te herhalen bij bijvoorbeeld het eten, in een opzegversje of bij het voorlezen uit een prentenboek, leren de kinderen deze woorden te begrijpen en ook zelf te gebruiken. Bij kleuters is synoniemen vinden voor bekende woorden zeer leerzaam (trottoir voor stoep, radiator voor verwarming, toilet voor WC, etc.)  De ontwikkeling van de woordenschat van de kinderen wordt nauwkeurig bijgehouden en gestimuleerd.

Soms komt het voor dat een kind zich anders ontwikkeld dan de “rest”. Dit is volkomen normaal. Soms is er behoefte aan extra aandacht. Dit bieden wij. Ieder kind is een individu en wordt bij ons als zodanig benaderd.